DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Direction of Christian Political Education for Social Responsibility Based on the Ecumenical Movement

에큐메니칼 운동에 기초한 사회적 책임을 위한 기독교 정치교육의 방향

  • Received : 2022.11.26
  • Accepted : 2022.12.29
  • Published : 2022.12.30

Abstract

In Korean society, church once witnessed the period of its being considered light and salt. After the liberation, Korean church bestowed Jesus Christ's love to underprivileged neighbors in the industrialization process and organized practical participation activities for human rights and democratization. Nonetheless, church was sunken into quantitative growth without having qualitative growth. As church was cited as the epicenter of the spreading COVID-19, the image of selfish church has started receiving attention and there has appeared a criticism for immoral church tendency, which brought low trust about church. These things are resulted from church's failure to undertake its role with responsibility, in society. Such as this, church has lost its identity as the model of the Kingdom of God. In such a situation, church needs to remind itself of the enlightenment of the Ecumenical Movement, in order to recover trust and perform its mission. The Ecumenical Movement means accomplishing unification of the universe through a renewed church. This movement is aimed to create the earth as 'where humans can stay' and to consider the sustainability of mankinds. This purpose of this study is to examine political activities conducted for responsible participation in the church world and to find the way for church roles in this world. This researcher will attempt to investigate educational methods to help Christians in this world take full responsibility given to them, through an educational discussion about Christianity made in this context. This educational attempt means, in other words, political affairs also.

연구 목적 : 한국 교회는 이 세상을 구원하시는 하나님의 일하심에 교육, 인권, 민주화, 통일 운동 같은 실천적 사회참여운동으로 동참해왔다. 하지만 질적 성장에 집착하고 교권체제 강화를 위해 기득권과 결탁한 모습을 보이기도 했다. 교회의 이기적이고 비윤리적인 모습에 대한 비판과 함께 교회의 신뢰성은 추락하였다. 이는 교회가 사회 속에서 책임 있게 그 공적 역할을 하지 못하였기 때문이다. 교회는 하나님 나라의 모델로서의 정체성을 상실한 것이다. 이제 교회는 이 정체성을 회복하는 것이 절박한 과제이고 이를 위해 교회 공동체의 일원인 그리스도인들이 스스로 교회를 개혁하고 사회 속에서 하나님의 구원활동에 책임 있게 참여하도록 양육하고 교육하는 것이 요청된다. 바로 이 논문은 하나님 나라를 위해 사회에 정치적 활동으로 책임 있게 참여한 에큐메니칼 운동의 깨달음에 기초하여 그리스도인들이 이 사회에 책임 있게 참여하는 것을 도울 수 있는 기독교 정치 교육의 과제를 모색하는 것을 목적으로 한다. 연구 내용 및 방법 : 이 논문은 주로 WCC에서 출판된 다양한 에큐메니칼 문서들을 활용하는데 먼저 WCC를 중심으로 사회 속에서 교회가 책임 다하기 위해 행한 정치적 활동들을 살펴봄으로서 이 세상 안에서의 교회의 책임 있는 역할을 모색한다. 더 나아가 이런 맥락에서 이루어진 기독교 교육적 논의를 통해 이 사회 속에서 그리스도인들로 하여금 그들에게 주어진 책임을 가지고 온전히 참여할 수 있는 교육적 시도를 규명한다. 이런 기독교 교육은 정치적인 행위이기도 하다. 이러한 과정을 통해서 에큐메니칼 운동에 기초한 사회적 공적 책임을 위한 기독교 정치 교육의 방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 세상을 재발견하고 연대하는 교육, 둘째, 지속가능한 사회를 위한 정치적 책임을 촉구하는 교육, 셋째, 현실상황에 대한 문제 지향적 교육, 넷째, 정치적 참여를 통한 신앙과 삶의 일치를 추구하는 교육이다. 결론 및 제언 : 이 논문은 바로 에큐메니칼 운동에 기초한 기독교교육이 그리스도인들로 하여금 이 세상에 정치적 행위를 통해 책임 있게 참여함으로 하나님의 나라의 건설에 동참하도록 돕는 정치교육의 성격을 지니고 있음을 제시한다. 이러한 기독교 정치교육이 교육현장 속에서 구체화되도록 다양한 커리큘럼의 개발이 시급히 요청된다.

Keywords

References

  1. Kim. D. I. (2020). Christian Education with the Socially Disadvantaged in and after the Covid-19 Pandemic. Journal of Education in Korea, 64, 51-70. 
  2. Kim. D. S. (Ed). (2005). You Are the Light of the World. Seoul: Christian Literature Society of Korea. 
  3. Kim. S. J. (2020). The Direction of Christian Education in the Post COVID-19. Journal of Education in Korea, 63, 39-64. 
  4. Nho, J. S. (1990). WCC and real politics. Seoul: Nanumsa. 
  5. Ecumenical Committee of The Presbyterian Church of Korea. (2008). Ecumeincal Movement of Korean Churches in the 21st Century. Seoul: The Christian Literature Society of Korea 
  6. Ryu. S. J. (2021). Christian Sabbath and Christian Education in the Era of 'Life Crisis'. Journal of Education in Korea, 67, 339-375. 
  7. Park. K. S. (Ed). (2012). Ecumenism from A to Z. Seoul: Christian Literature Society of Korea. 
  8. Oh, I. K . (Ed). (2008). History of Christian Education. Seoul: Kidok Hankyo. 
  9. Yu. J. D. (2021). Christian Education and the Post Coronavirus Era. Journal of Education in Korea, 68, 11-40. 
  10. Yun. Y. J. (2003). The Theory of Ecumeincal Learning. The Word and The Church, 34, 262-287. 
  11. Yun. E. J. (2010). Theology of Christian Education. Seoul: Kidok Hankyo. 
  12. Lee. Y. J. (2014. 1, 12). "On Political Responsibility" Hankyoreh Newspaper from https://www.hani.co.kr/arti/opinion/column/619365.html 
  13. Lee. H. M. (2001). Christian Education centered on Situation. Osan: Publishing House Hanshin University. 
  14. Lee. H. K. (1994). History of Ecumeincal Movement. Seoul: Christian Literature Society of Korea. 
  15. Chae. Y. (1974). Religious thought of Gnosticism. Christian Thought, 194, 85-105. 
  16. Han. H. Y. (2022. 10. 26). "The 505th anniversary of the Reformation, "Korean churches must restore publicity". Nocutnews from https://www.nocutnews.co.kr/news/5839366 
  17. Hong. S. S. (2021). Roles of Christian Education for Restoring Life Crisisafter Neo-Liberalism. Journal of Education in Korea, 63, 267-299. 
  18. Huh. R. K. (2015). Conceptualization of the 'Disasters' in Age of Risk and the Political Responsibility. Philosophical Study, 108, 71-92.
  19. Best, T. F. (Ed.). (1990). Vancouver to Canberra 1983-1990 Report of the Central Committee of the World Council of Churches to the Seventh Assembly. Geneva: World Council of Churches.
  20. Broking-Bortfeldt. M. (1994). Mundig Okumene lernen. Okumenisches lernen als religionspadagogisches Paradigma. Oldenburg: Isensee Verlag.
  21. EKD. (Ed.). (1985). Okumenisches lernen: Grundlagen und impulse. Gutersloher: Gutersloher Verlagshaus.
  22. Gill, D. (Ed.). (1983). Gathered for Life. Geneva: World Council of Churches. 
  23. Gollwitzer, H. (1992). Die Kapitalistichen Revolution(Y. J. Yun. Trans). Cheon an: The institute of Korean Theoloy. 
  24. Groome, T. H. (1983). Christian Religious Education(K. M. Lee. Trans). Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea. 
  25. Harris, M. (1997). Fashion me a people: Curriculum and the church(Y. S. Ko. Trans). Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea. 
  26. Hooft, W. A. V. (1993). The Genesis Formation of the World Council of Churches(H. K. Rhee. Trans). Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea.
  27. Hooft, W. A. V. (Ed.). (1955). The Evanston report: The second assembly of the World Council of Churches 1954. London: SCM Press LTD.
  28. Hunzinger, Christa D. (2001). Okumene erfahren und leben. Guterloh: Guterloh Verlagshaus.
  29. Johnson, D. E. (Ed.). (1975). Uppsala to Nairobi 1968-1975 Report of the Central Committee to the Fifth Assembly of the World Council of Churches. New York: Friendship Press.
  30. Kinnamon, M. (Ed.). (1991). Signs of the Sprit officaial Report. Seventh Assembly Canberra, Australia, 7-20 February 1991. Geneva: World Council of Churches.
  31. Klaus, W. (Ed.). (1999). Gemeinsam auf dem Weg. Offiziell Bericht der Achten Vollversammelung des Okumenischen Rates der Kirchen Harare 1998. Frankfurt am Main: Lembeck.
  32. Lange, E. (1980). Sprachschule fur die Freiheit. Munchen: Kaiser.
  33. Lee. E. J. (2015). A Study on the Establishment of Multicultural Christian Education Based on the Ecumenical Movement. Journal of Education in Korea, 41, 61-90.
  34. Nipkow. K. E. (1978). Alienation Liberation, Community-The educational policy of the WCC before and after Nairobi. Ecumenical Review, 30, 139-154. https://doi.org/10.1111/j.1758-6623.1978.tb03511.x
  35. ORK. (Ed.). (1967). Appell an die Kirchen der Welt: Dokumente der Weltkonferenz fur Kirchen und Gesellschaft. Stuttgart: Okumenishen Rat der Kirchen.
  36. Paton. D. M. (Ed.). (1976). Breaking Barriers Nairobi 1975: The Offical Report of the Fifth Assembly of the World Council of Churches, Nairobi, 23 November-10 December, 1975. Geneva: World Council of Churches.
  37. Piepel, K. (1993). Lerngemeinschaft Weltkirche. Lernprozesse in Partnerschaften zwischen Christian der Ersten und der Dritten Welt. Aachen: Misereor.
  38. The Staff of the Office of Education World Council of Churches. (Ed.). (1971). Seeing Eucation Whole. Geneva: WCC. 
  39. VanElderen, M. (1993). And So Set up Sings...The World Council of Churches' first 40 years(H. K. Rhee. Trans). Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea. 
  40. WCC. (Ed). (1993). The Section Report Of the WCC-from the first to the Seventh- (H. K. T. Rhee. Trans.). Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea.
  41. WCC. (Ed.). (1983). Nairobi to Vancouver 1975-1983 Report of the Central Committee of the Committee to Churches. Geneva: World Council of Churches.
  42. Wilkens, K. (Ed.). (1999). Gemeinsam auf dem Weg. Offizieller Bericht der Achten Vollversammelung des Okumenishen Rates der Kirchen Harare 1998. Lembeck: Frankfurt am Main.
  43. Ziebertz. H. G. (Ed.). (1995). Bilanz der Religionspadagogik. Dusseldorf: Patmos