DOI QR코드

DOI QR Code

한국 문헌정보학 교과과정에서의 어린이청소년 문학 교육 현황 및 개선 방안 연구

Children's and Young Adult Literature in Library and Information Science Departments in the Republic of Korea: A Study of the Current State of Education and Suggestions for Future Directions

  • 임여주 (부산대학교 문헌정보학과)
  • 투고 : 2023.11.21
  • 심사 : 2023.12.07
  • 발행 : 2023.12.30

초록

본 연구는 국내 문헌정보학과 대학에서 수행되는 어린이청소년 문학 교육의 현황을 알아보고 개선 방안을 제시하기 위해 문헌정보학과의 학부와 대학원에 개설된 어린이청소년 문학 관련 교과목의 현황을 파악하고, 국내 대학 문헌정보학과에서 어린이청소년 문학 관련 교과목을 강의한 경험이 있는 교수자들을 대상으로 심층 면담과 설문조사를 진행하였다. 연구 결과에 따르면, 국내 문헌정보학과 대학 학부 과정에서는 평균 1.7개의 어린이청소년 문학 관련 교과목이 개설되어 있는데, 개설 과목이 1개 이하인 학교가 전체 대학의 36%이며, 학부와 대학원 모두 개설 과목이 대체로 '독서지도론'에 편중되어 있었다. 설문 응답자 29명 중 자신이 담당하는 어린이청소년 문학 관련 교과목에서 '어린이청소년 문학'에 관한 내용을 가르친다고 응답한 이는 24명(83%) 이었다. 교수자들이 수업에서 가장 많은 시간을 할애하는 장르는 그림책이었으며, 적은 시간을 할애하는 장르는 SF, 판타지, 만화 등 다양했다. 상대적으로 소홀한 장르가 있을 수밖에 없는 가장 큰 이유는 수업 시간이 부족하다는 것이었다. 부족한 수업 시간은 어린이청소년 문학을 가르치며 느끼는 가장 큰 어려움으로 지적되기도 했다. 설문 응답자 중에는 스스로 어린이청소년 문학에 대한 이해 역량을 갖고 있으면서도 어린이청소년 문학의 전문가가 아니라고 생각하는 이들이 일부 존재했는데, 면담 대상자들은 어린이청소년 문학과 관련한 문헌정보학 전공자의 강점을 스스로 인정하지 못하는 분위기를 안타까워했다. 면담 대상자 모두와 일부 설문 응답자들은 문헌정보학과에서의 어린이청소년 문학 교육이 현장 중심이어야 한다고 주장했다. 교수자들은 토론, 스토리텔링 실습, 리뷰 작성 등 다양한 교수 방법을 활용하여 학생들이 졸업 후 실제 도서관에서 어린이청소년 서비스를 제공할 때 도움이 되는 지식을 습득할 수 있게 하기 위해 노력하고 있었다.

This study aimed to investigate the current state and suggest future directions of children's and young adult literature education in Library and Information Science(LIS) departments in Korean universities. Courses related to children's and young adult literature in 34 LIS departments in Korea were investigated, and in-depth interviews and surveys were conducted with professors and instructors who have experience teaching courses related to children's and young adult literature in LIS departments. The results show there are on average 1.7 courses related to children's and young adult literature in undergraduate programs. 36% of schools had less than one course related to children's and young adult literature, and most of them were Reading Guidance courses. 83%(24 out of 29 people)of the survey participants said they teach children's and young adult literature in their classes. The professors and instructors spent the most of their lecture time on picture books. They spent the minimum time on genres such as SF, Fantasy, and manhwa. Lack of time to teach so many things in short 16 weeks made them feel rushed and distressed. Some survey respondents regarded themselves as non-experts in children's and young adult literature, even though they had competency in that field, which shows the general atmosphere in the LIS field that LIS people are not qualified enough to be experts in children's literature. All interviewees and some survey respondents insisted children's and young adult literature education in the LIS departments should be practical. Professors and instructors tried their best to incorporate diverse teaching methods, including discussions, storytelling, writing reviews, so their students can acquire proper knowledge on children's and young adult library services.

키워드

과제정보

이 과제는 부산대학교 기본연구지원사업(2년)에 의하여 연구되었음.

참고문헌

  1. Enforcement Decree for the School Library Promotion Act. Presidential Decree No.33343.
  2. Hahn, Bock-Hee (2010). Developing curricula in the library and information science and continuing education for children's librarians. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(3), 267-288. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.267
  3. Jeong, Hye-Mi & Cha, Mi-Kyeong (2007). A study on the undergraduate curriculum development of library and information science for children's librarians. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(2), 161-181.
  4. Lee, Yeon-Ok (2005). A study on the roles and development of professionalism of children's librarians. Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(3), 233-256. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2002.36.3.233
  5. Lim, Jeonghoon, Lee, Seung-Min, Kang, Bong-Suk, & Lee, ByeongKi (2021). A study on priority of teacher librarians' competencies using AHP(Analytic Hierarchy Process). Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(2), 127-144. https://doi.org/10.16981/kliss.52.2.202106.127
  6. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2021). 2021 National Survey on Readingn (11-137100-000154-10).
  7. School Library Promotion Act. Act No.18547.
  8. Adkins, D. & Higgins, S. (2006). Education for library service to youth in five countries. New Review of Children's Literature and Librarianship, 12(1), 33-48. https://doi.org/10.1080/13614540600563734
  9. American Library Association (2020). Competencies for Librarians Serving Children in Libraries. Available: https://www.ala.org/alsc/edcareeers/alsccorecomps
  10. Barriage, S., DiGiacomo, D., & Greenhalgh, S. (2022). Thinking beyond library and information science: Interdisciplinary inspiration for children and youth services curricula. Journal of Education for Library and Information Science, 63(1), 1-18. https://doi.org/10.3138/jelis-2020-0079
  11. Bernier, A. (2019). Isn't it time for youth services instruction to grow up? From superstition to scholarship. Journal of Education for Library and Information Science, 60(2), 118-138. https://doi.org/10.3138/jelis.2018-0055
  12. Brehm-Heeger, P. (2008). Serving Urban Teens. Westport, CT: Libraries Unlimited.
  13. Horikawa Teruyo (2005). Jido Service-Ron, New Revised Edition. Tokyo: Japan Library Association. 고향옥 옮김 (2007). 아동 서비스론. 파주: (주)알마.
  14. International Federation of Library Associations and Institutions (2018). IFLA 0-18세 어린이 도서관 서비스 지침. 제2판. Available: https://repository.ifla.org/handle/123456789/660
  15. Moore, A. C. (1969). My Roads to Childhood: Views and Reviews of Children's Books. Boston: Horn Book. 
  16. Walter, V. A. (2001). Children & Libraries: Getting It Right. Chicago, IL: American Library Association.
  17. Welch, C. C. (2014). What, and how, we teach now: Educating youth librarians in the twenty-first century. Children and Libraries: The Journal of the Association for Library Service to Children, 12(2), 3-8. https://doi.org/10.5860/cal.12n2.03