DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Location Characteristics and Service Quality of Beauty Salon on Customer Satisfaction and Intention to Revisit - Focusing on the Gender Control effect of University Students -

미용실의 입지특성과 서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향 - 대학생의 성별조절효과 중심으로 -

  • Sun-Ju Park (Department of Beauty Business, Yongin University)
  • 박선주 (용인대학교 미용경영학과)
  • Received : 2023.06.20
  • Accepted : 2023.08.01
  • Published : 2023.09.30

Abstract

This study examined the effect of beauty service location characteristics and service quality on customer satisfaction and revisit intention, and analyzed the gender control effect of location characteristics and service quality in the relationship with customer satisfaction. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was employed and analysis was conducted to investigate how location characteristics and service quality in beauty service encounters effects customer satisfaction. The results of this study are as follows. First, visibility, which is a location characteristic, was found to have a significant effect on customer satisfaction. Second, professionalism and convenience, which are service qualities, were found to have a significant impact on customer satisfaction. Third, customer satisfaction was found to have a significant effect on the intention to revisit. Fourth, as a result of analyzing the gender control effect in the relationship between location characteristics and service quality with customer satisfaction, the gender control effect was found in all factors.

Keywords

References

  1. 김기진, 김동진. (2010). 재방문의도 및 구전의도 형성과정의 제품과 서비스 간의 차이에 관한 연구. 호텔경영학연구, 19(3), 127-147. 
  2. 김서희, 지정훈. (2013). 미용실 직원서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향. 한국미용학회지, 19(2), 359-366. 
  3. 김선철, 임병준, 백성준. (2013). AHP를 이용한 은행점포의선택요인에 관한 연구. 부동산 연구, 23(1), 197-220. 
  4. 김종원, 차공훈, 김재태. (2016). 실외골프연습장의 부동산 요인 및 서비스요인이 고객그룹별 고객만족에 미치는 영향. 부동산 연구, 26(1), 19-29. 
  5. 김영옥. (2003). 테이크아웃 커피전문점의 선택속성과 고객만족에 관한 연구. 한국조리학회, 9(3), 141-154. 
  6. 김춘종, 박상수, 황종문. (2012). 통합체육시설의 물리적 환경이 감정반응 및 지속행동에 미치는 영향. 한국사회체육학회지, 47(1), 773-782. 
  7. 김현철, 박상준. (2003). 고객만족지수와 기업성과. 마케팅연구, 18(3), 19-50.
  8. 김형태, 서현주. (2008). 공급사슬 가시성과 프로세스 통합 간 영향도 검증. 한국SCM 학회지, 9(2). 75-90. 
  9. 리순화, 유선희, 정다운. (2019). 남성 소비자의 미용실 이용 실태와 서비스품질이 만족도 및 충성도에 미치는 영향. 한국응용과학기술학회, 36(1), 90-101. 
  10. 문지효, 양은진. (2021). 미용실 온라인 예약시스템 품질이 고객만족 및 지속사용 의도에 미치는 영향. 한국미용학회지, 27(3), 770-778. 
  11. 박경희. (1999). 서비스 품질이 고객충성도에 미치는 영향과 매개변수의 역할. 세종대학교 박사학위논문. 
  12. 박득. (2020). 고객센터 서비스품질 평가 모델 및 품질요인의 우선순위에 관한연구. 한국컴퓨터정보학회논문지, 24(1), 159-165.  https://doi.org/10.9708/JKSCI.2019.24.01.159
  13. 박명호, 이종호. (2022). 일식 레스토랑의 입지요인이 고객만족도 및 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구 -성별에 따른 조절효과-. 산업혁신연구, 38(2), 48-59.  https://doi.org/10.22793/INDINN.2022.38.2.005
  14. 박정하, 박호정. (2011). 라이프스타일에 따른 패밀리레스토랑 선택속성 및 행동의도의 차이에 관한 연구. 외식경영연구, 14(4), 125-144. 
  15. 박연수, 이범웅. (2021). 입지특성과 서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향 연구 -고객만족의 매개효과를 중심으로-. 한국주거환경학회, 19(2), 113-130. 
  16. 신영애, 유선종, 최태규. (2012). SSM(Super-Supermarket)의 매출에 영향을 미치는 입지요인 분석. 한국부동산학회, 50(1), 270-282. 
  17. 이정섭. (2006). 입지특성에 따른 고객의 은행점포 선택요인에 관한 연구-서울특별시 소재 시중은행을 중심으로-. 단국대학교 박사학위논문. 
  18. 이준규, 최민섭. (2008). 치과의원의 입지와 의료 서비스 질이 고객의 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국주거환경학회, 6(2), 203-220. 
  19. 이호병. (2005). 부동산 입지론. 서울: 형설출판사. 
  20. 염진철, 박한나. (2003). AHP를 이용한 패밀리 레스토랑의 입지선정. 외식경영연구, 6(3), 161-178. 
  21. 조주영, 왕신, 이용환. (2022). 프랜차이즈 미용실의 서비스품질이 고객만족과 브랜드 충성도에 미치는 영향. 국제보건미용학회, 16(2), 1-12. 
  22. 지정훈. (2014). 미용실 예약시스템 및 부가서비스 품질이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향. 한국디자인문화학회, 20(4), 667-677. 
  23. 최신혜, 양석준, 김형준. (2016). 판매서비스 제공자의 언어적 비언어적 커뮤니케이션이 소비자 구매행동에 미치는 영향력에 관한 연구. 소비자학연구, 27(5), 1-32. 
  24. 최은지, 김철중. (2020). 문화공간 카페의 특성이 고객만족도 및 재방문의도에 미치는 영향 연구. 문화산업연구, 20(4), 163-174. 
  25. 한승엽, 조성도, 정기주. (2013). 콜센터 서비스 품질차원, 상담사 신뢰, 기업 신뢰, 기업 브랜드 애착의 관계와 콜센터 서비스 유형의 조절효과. 마케팅연구, 28(3), 127-149. 
  26. 한진욱, 정태욱, 김상호. (2008). 스키장 고객의 지각된 서비스품질, 고객만족, 고객몰입과의 관계: 경험의 조절효과. 한국체육학회지, 47(3), 245-255. 
  27. 허정옥. (2010). 미용실의 서비스품질 평가가 고객 만족과 고객충성도에 미치는 영향. 한국자료분석학회, 12(5), 2835-2847. 
  28. 황보윤, 하규수. (2008). 미용서비스업체의 입지요인과 경영성과에 관한 실증연구. 한국콘텐츠학회, 8(1), 296-305.  https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.11.296
  29. Barsky, J. D., & Labagh, R. (1992). A strategy for customer satisfaction. The Cornell H. R. A. Quarterly, 33(5), 32-40.  https://doi.org/10.1177/001088049203300524
  30. Bearden, W. O., & Teel. J. E. (1983). Selected Determination of Consumer Satisfaction and Complaint Reports. Journal of Marketing Research, 20(1), 21-28. 
  31. Bolton, R. N., & Drew, J. H. (1991). A Longitudinal Analysis of the Impact of Service Changes on Customer Attitude. Journal of Marketing, 55(1). 1-9.  https://doi.org/10.1177/002224299105500101
  32. Brady, M. K., Robertson, C. J., & Cronin, J. J. (2001). Managing behavioral intentions in diverse cultural environments: An investigation of service quality, service value, and satisfaction for American and Ecuadorian fast-food customers. Journal of International Management, 7(2), 129-149. 
  33. Canniere, M. H., Pelsmacker, D., & Geuens, M.(2010). Relationship quality and purchase intention and behavior: The moderating impact of relationship strength. Journal of Business and Psychology, 25(1), 87-98. 
  34. Cardozo, R. N. (1965). An experimental study of customer effort, expectation, and satisfaction. Journal of Marketing research, 2(3), 244-249.  https://doi.org/10.1177/002224376500200303
  35. Gronroos, C. (1984). A Service Quality Model and Its Marketing Implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.  https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  36. Hayes, A. F., Montoya, A. K., & Rockwood, N. J. (2017). The analysis of mechanismsand their contingencies: PROCESS versus structural equation modeling. Australasian Marketing Journal, 25(1), 76-81.  https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2017.02.001
  37. Nadiri, H., & Gunay. G. N. (2013), An Empirical Study to Diagnose the Outcomes of Customers' Experiences in Trendy Coffee Shops. Journal of Business, Economics, and Management, 14(1), 22-53. 
  38. Oliver, R. L. (1980). A Cognitive Model of The Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469.  https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  39. Oliver, R. L. (1997). Satisfaction. A be havioural perspective on the consumer. New York; McGraw-Hill. 
  40. Parasuraman, A., Valarie A. Zeithaml, L. Berry., & Leonard L. (1988). A multiple-itemscale for measuring customer perceptions of service quality. Journal of retailing, 64(1), 12-40. 
  41. Sanchez, H. R., Martinez, T. V., Peiro, J., & Moliner, C. (2010). Linking functional and relational service quality to customer satisfaction and loyalty: differences betweenmen and women. Psychological Reports, 106(2), 598-610.  https://doi.org/10.2466/pr0.106.2.598-610
  42. Taylor, S. A., & Baker, T. L. (1994). An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers purchase intentions. Journal of Retailing, 70(2), 163-178.  https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90013-2
  43. Tse, D. K., & Wilton, P. C. (1988). Model of consumer satisfaction formation: An extension. Journal of Marketing Research, 25(2), 204-212.  https://doi.org/10.1177/002224378802500209
  44. Venkatesh V., & Davis. F. D. (2000). A theoreticalextension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management science, 46(2), 186-204.