DOI QR코드

DOI QR Code

Legal and Institutional Improvement Tasks for Utilizing Mydata in the Transportation Sector for NetZero

탄소중립을 위한 교통분야 마이데이터 활용의 법제도적 개선 과제

  • 이지연 (한국지능형교통체계협회) ;
  • 고민지 (한국지능형교통체계협회) ;
  • 손승녀 (한국지능형교통체계협회)
  • Received : 2023.12.19
  • Accepted : 2024.01.15
  • Published : 2024.01.31

Abstract

In the transportation sector, reducing total vehicle mileage and passenger vehicle traffic are proposed as strategies to achieve carbon neutrality. To achieve this, MaaS services must be actively promoted with the goal of revitalizing public transportation. In order to promote MaaS, individual movement data is required, such as the individual's means of movement, route, and conversion of the individual's means of use. However, in Korea, there are legal limitations in collecting and utilizing data on individual movements. As the right to request transmission of personal information was newly established in the revised Personal Information Protection Act in 2023, a law was established to collect and utilize data on individual movements. However, enforcement ordinance, detailed rules, instructions, guidelines must be prepared, and the standardization of data format and transmission system for collecting my data needs to take precedence.

교통분야에서 탄소중립 달성을 위한 전략으로 자동차 총 주행거리 감축과 승용차 교통량 감축을 제시하고 있다. 이를 위해서는 대중교통 활성화를 목표로 MaaS 서비스를 적극적으로 추진하여야 한다. MaaS를 추진하기 위해서는 개인의 이동에 대한 이용수단, 경로뿐만 아니라, 개인의 이용 수단의 전환 등 개인별 누적 이동 데이터가 필요하다. 하지만 국내에서는 개인의 이동에 대한 데이터를 수집하고 이를 활용하는데 있어서 법적인 한계가 존재한다. 2023년 개정된 개인정보보호법에 개인정보 전송요구권이 신설됨에 따라 개인의 이동에 대한 데이터를 수집하고 활용하기 위한 법률이 마련되었지만, 시행령, 세부 규칙, 지침, 가이드라인 등이 마련되어야 하며, 마이데이터수집을 위한 데이터 형식 및 전송체계의 표준화가 선행될 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 관계부처 합동, 2030 국가 온실가스 감축목표(NDC) 상향안, p.39, 2021.
  2. Shift2Rail, MaaSive-Enabling MaaS in the IP4 Ecosystem, p.111, Horizon 2020 European Union, 2020.
  3. 株式会社野村総合研究所.産業技術総合研究所.日本工営株式会社, 地域や業種をまたがるモビリティデータ利活用推進事業での取組み3事業分), p.81, 産総硏, 2021.
  4. F. Costantini, MaaS and GDPR: an overview, p.10,arXiv, 2017.
  5. E. Murati, M..R. Henkoja, (2019), Location data privacy on MaaS under GDPR, European Journal of Privacy Law & Technologies, G. No.2, p.115.
  6. C. D. Cottrill, (2020), MaaS surveillance: Privacy considerations in mobility as a service, Transportation Research Part A: Policy and Practice, No.131, pp.50-57.
  7. 최희석.이석형.박문수, (2021), 마이데이터 기반 교통약자 이동지원 서비스 모델. 한국정보처리학회 학술대회논문집, Vol.28, No.2, pp.487-490.
  8. 홍지호.김정화.김현미.소재현, (2022), 통합이동서비스 활성화 측면의 국내외 법제 기반 준비수준 및 개선방향에 관한 연구, 대한교통학회지, Vol.40, No.4, pp.462-491.
  9. 조이지, 데이터 3법 개정에 따른 자율주행차의 이슈와 과제, 석사학위 논문, p.124, 고려대학교 대학원, 2021
  10. 유주선, (2023), 2023년 개정 개인정보보호법과 마이데이터 활용 방안 -보험업을 중심으로-, 금융법연구, Vol.20, No.2, pp.55-76.
  11. 이원복.배현아, (2022), 의료 정보 전송요구권 도입가능성에 대한 연구, 의생명과학과 법, pp.55-89.
  12. 정순원, (2021), 교육마이데이터 정보이동권 도입에 관한 법적 고찰, 교육법학연구, Vol.33, No.3, pp. 137-159. https://doi.org/10.17317/TJLE.33.3.202112.137
  13. 박미사, (2023), 개인정보 법제의 정합성 확보방안에 관한 검토-개인정보보호법, 신용정보법, 위치정보법을 중심으로-, 서강법률논총, Vol.12, No.3, pp. 45-76.
  14. 김동근.홍춘의, (2020), 데이터 3법 이후 마이데이터보호에 관한 법적 연구, 원광법학, Vol.36, No.2, pp. 63-91.
  15. K. Kuikkaniemi, A. Poikola, H. Honko, MyData-A Nordic Model for human-centered, p.12, Ministry of Transport and Communications(Finland), 2015.
  16. 4차 산업혁명위원회, "마이데이터 종합 발전 정책", p.56, 2021.
  17. 노현주, 금융 마이데이터 도입 현황과 시사점, p.91, 보험연구원, 2021.
  18. 한국정보통신기술협회, IT용어사전.
  19. 한국데이터산업진흥원, 마이데이터 소개, https://www.kdata.or.kr/kr/contents/mydata_01/view.do, 2024.01.08.
  20. 두산, 두산백과사전(doopedia).
  21. 권민경, 국내외 마이데이터 도입 현황 및 시사점, 자본시장연구원, p.23 , No..2, 2019.
  22. 박주희, (2020), 마이데이터 서비스 활성화의 법적과제, 아주법학, Vol.14, No.1, pp.96-119. https://doi.org/10.21589/AJLAW.2020.14.1.96
  23. 김민우.류화신, (2021), 의료분야에서 빅데이터 활용에 따른 법적 과제, 법학논고, No.75, pp.31-51. https://doi.org/10.17248/KNULAW..75.202110.31
  24. 公共交通.物流政策審議官部門, MaaS 関連データの連携に関するガイドライン Ver. 3.0, 国土交通省総合政策局, 2023.