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상업시설의 다양성이 소비중심지 형성에 미치는 영향에 관한 연구: 공간회귀모형의 적용

A Study on the Influence of Commercial Facility Diversity on the Formation of Consumption Centre: Application of Spatial Regression Models

  • 김설희 (한양대학교 도시공학과 ) ;
  • 김흥순 (한양대학교 도시공학과)
  • 투고 : 2024.01.29
  • 심사 : 2024.03.02
  • 발행 : 2024.03.31

초록

활기 넘치는 거리를 만들기 위해서는 다양한 종류의 상업시설의 입지가 필요하다. 상업시설은 지역 유동인구 증가에 영향을 미치는 가장 중요한 요소이다. 따라서 상업시설의 다양성이 높을수록 소비 활성화에 기여할 것이라는 추론이 가능하다. 이와 관련하여 본 연구는 상업시설의 혼합이 소비중심지수에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구는 2021년을 시간적 범위로 설정하였으며, 공간적 범위는 서울시로 하였다. 커널밀도분석을 통하여 산출한 소비중심지수를 종속변수로 하고, 상업 특성을 반영한 요인과 도시 특성 등을 반영한 요인을 독립변수로 설정하여 분석을 진행하였다. 분석 방법은 공간회귀분석을 활용하였고 분석단위는 행정동으로 설정하였다. 분석을 통하여 이종업종의 집적보다 동종업종의 집적이 소비 활성화에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한 소비 활성화에 긍정적인 영향을 미치는 업종들의 집적이 필요하다는 시사점을 확인하였다. 본 연구의 분석 결과는 소비시장에서 상업시설 입지 정책의 효율적인 관리에 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

To create dynamic and bustling urban environments, a diverse array of commercial facilities is indispensable. These facilities are recognised as pivotal in attracting and accommodating a larger floating population, thereby suggesting that a greater diversity of commercial establishments fosters heightened consumer expenditure. With this premise, our study endeavours to explore the influence of commercial facility diversity on the Consumer Centre Index. Focused on the temporal context of 2021 and the spatial context of Seoul, our analysis utilizes the Consumer Centre Index, derived from Kernel Density analysis, as the dependent variable. Independent variables encompass factors reflecting commercial attributes and urban characteristics. Employing spatial regression analysis at the administrative district level, we discern that the clustering of similar industries exerts a more pronounced positive effect on consumer activation compared to the clustering of disparate industries. Additionally, the findings underscore the importance of concentrating industries that bolster consumer activation. Anticipated outcomes of this study include insights beneficial for optimizing commercial facility location policies within the consumer market.

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