DOI QR코드

DOI QR Code

Anaysis of the max·min and local max·local min in the school mathematics and department mathematics textbook

학교수학과 대학수학 교과서에 나타난 최대·최소와 극대·극소의 분석

  • Oh Hye Young (Department of Mathematics Education, Incheon National University)
  • Received : 2024.01.26
  • Accepted : 2024.02.26
  • Published : 2024.02.29

Abstract

Maximum and minimum have a historical background in mathematics and occupy an important part of the differential unit in school mathematics. As the curriculum is revised, there are changes and problems in the way definition introduced. Therefore, this study analyzes the changes in the method of introducing maximum and minimum definitions following the reorganization of the 2007 and 2009 revised mathematics curriculum, and analyzes the differences in maximum and minimum definition methods compared to the nine mathematics II textbooks in the 2015 revised mathematics curriculum and three real analysis. In addition, methods to improve the terms used in relation to the maximum and minimum values are presented.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the Incheon University Research Grant in 2023.

References

  1. Apostol, T. M. (1974). Mathematical analysis (second edition). Reading: Addison Wesley.
  2. Ball, D. L., Lubienski, S. T., Mewborn, D. S., & Richardson, V. (2001). Handbook of research on teaching. ed., (pp. 433-456). Washington, DC: American Educational Research Association.
  3. Bartle, R. G. (1991). The elements of real analysis (second edition). New York: Wiley.
  4. Bartle, R. G. & Sherbert, D. R. (2011). Introduction to real analysis (fourth edition). Hoboken, New Jersey: Wiley.
  5. Stoll, M. (2015). Introduction to real analysis (second edition). Boston: Addison-Wesley Longman
  6. Wade, W. R. (2009). An introduction to analysis (fourth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  7. Zazkis, R., & Leikin, R. (2010). Advanced mathematical knowledge in teaching practice: Perceptions of secondary mathematics teachers. Mathematical thinking and learning. 12(4), 263-281.
  8. 계승혁 하길찬. (2010). 우리나라 고등학교 수학 교과서에서 함수의 증감과 극대 극소를 설명하는 방식에 대한 비판적 논의, 한국수학교육학회지 시리즈 A<수학교육> 제49권 제2호, 2010.
  9. 김원경 외 14명. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)비상교육.
  10. 고성은 외 5인. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)좋은책신사고.
  11. 권오남 외 14명. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)교학사.
  12. 김연식 박교식. (1994). 우리나라 학교수학 용어의 재검토, 대한수학교육학회지<학교수학> 제4권 제2호, 1-10.
  13. 류희찬 외 9명. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)천재교과서.
  14. 박교식 외 19인. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)동아출판.
  15. 박교식 임재훈(2005). 초등학교 수학 교과서에서 사용되는 무정의 용어 연구. 수학교육학 연구 15(2), 197-213.
  16. 박세희(1983). 고교 교과서내용의 몇가지 문제점. 수학교육논총 1. pp.109-128, 서울:대한수학회.
  17. 박학순(2006). 중등수학에서 수학 용어에 대한 고찰. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 배종숙 외 6인. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)금성출판사.
  19. 수학교재편찬위원회역. Stewart, J. (2011). Essential Calculus. 교우사.
  20. 심상길 최재길. (2009). 함수의 극값에서 이공계열 학생들의 오류에 대한 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E<수학교육 논문집> 제23권 제3호, 2009. 9. 583-597.
  21. 양성현. (2019). '극대와 극소'의 정의에 대한 고등학교 학생의 인식 조사, 대한수학교육학회지<학교수학> 제21권 제1호, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, Vol. 21, No.1, 155-172, Mar 2019.
  22. 우정호 외. (2002). 고등학교 수학II 교사용 지도서. 서울: (주)대한 교과서.
  23. 이동근 양성현. (2019). '극대와 극소'의 정의에 대한 고등학교 수학교사의 인식 조사, 대한수학교육학회지<학교수학> 제20권 제2호, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, Vol. 21, No.1, 269-285, Jun 2018''1 .
  24. 이준열 외 7명. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)천재교육.
  25. 이준열 외 9명. (2010). 고등학교 수학II. 서울: (주)천재교육.
  26. 정동명, 조승제. (2007). 실해석학개론 (제2판). 서울: 경문사.
  27. 최용준 외. (2003). 고등학교 수학II 교사용 지도서. 서울: (주)천재교육.
  28. 최용준 외 9명. (2010). 고등학교 수학II. 서울: (주)천재교육.
  29. 최주연. (2011). 학생들의 수학용어를 통한 개념의 이해에 관한 연구, 서울대학교 대학원 수학교육과.
  30. 한대희. (1998). 미분법 단원에서 용어의 문제, 대한수학교육학회지<학교수학> 제8권 제2호, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, Vol. 8, No.2, 495-507, Dec 1998.
  31. 허민. (2019). 실해석학 첫걸음. 서울: 경문사.
  32. 허민.오혜영역. Howard Eves (1995). 수학의 위대한 순간들. 경문사.
  33. 홍성복 외 10명. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)지학사.
  34. 황선욱 외 8명. (2019). 고등학교 수학II. 서울: (주)미래엔.