A study of Metadata design for Digital Content Marketplace based on Interactive Media

양방향매체 기반에 디지털콘텐츠 마켓플레이스를 위한 메타데이터 설계에 관한 연구

  • 권병일 (서울벤처정보대학원대학교 디지털미디어학과) ;
  • 문남미 (호서대학교 벤처정보대학원 IT응용학과)
  • Received : 2009.05.21
  • Published : 2009.06.30

Abstract

Digital Content Marketplace based on Interactive Media is defmed as the marketplace for content service between contents supplier and consumer through iDTV environment. This Marketplace is increasing interest to u-Life service with Digital Environment. To Interactive Media, it can contribute to enhance its effectiveness by developing various contents and service model in the initial phase of broadcasting-communication convergence. This study designed metadata using Digital Content marketplace based on Interactive Media. Specially the matadata designing include recommendation-tag for supply supplementary content. It can support self-directed action. Through basic metadata with weight value, it is designed to support supplementary content customer to want on the marketplace. Recommendation-System can be built by many method and to recommend the service content including explicit properties using collaborative filtering method can solve limitations in existing content recommendation.

양방향매체 기반의 디지털 콘텐츠 마켓플레이스는 iDTV(DTV, DMB, IPTV)을 통한 다양한 장르의 콘텐츠 서비스 제공을 하기 위한 콘텐츠의 공급자와 수요자간의 마켓플레이스이다. 이는 디지털 환경 하에서의 u-라이프 서비스로써 많은 관심의 대상이 되고 있으며, 방송통신융합의 초기 단계에서 양방향매체는 다양한 콘텐츠와 서비스 모델의 개발을 통하여 그 효용성을 높이는데 기여를 할 수 있을 것이다. 본 논문에서는 양방향매체 기반의 디지털콘텐츠 마켓플레이스에서 적용되어질 수 있는 메타데이터 설계를 하고, 특히 자기주도활동이 가능토록 보조 콘텐츠를 추천하는 태그를 메타데이터 설계에 반영하였다. 또한 기본 메타데이터에 가중치를 부여하여, 마켓플레이스에서 고객이 원하는 보조 콘텐츠를 제공 할 수 있도록 설계하였다. 추천시스템은 개인화 서비스를 구현하는 방법 중의 하나이다. 추천시스템은 다양한 기법을 통해 구축될 수 있으며, 협업필터링 방식을 사용하여 명시적인 속성이 부여되어진 콘텐츠를 추천하는 것은, 기존 콘텐츠 추천의 한계를 해결하고자 하였다.

Keywords

References

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