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Comparison of Educational Effectiveness Between Instructor-Centered Learning and Video Self-Instruction about Automatic External Defibrillator for High School Girls

여고생의 자동제세동기에 대한 강사중심학습과 영상자가학습과의 교육효과 비교

  • Park, Sang-Sub (Department of Emergency Medical Technology, ChungCheong University)
  • Received : 2011.02.22
  • Accepted : 2011.04.07
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study aims to make a comparison of educational effectiveness between instructor-centered learning and video self-instruction(VSI) about automatic external defibrillator(AED) for high school girls in order to help select an effective teaching method concerning AED. A total of 59 high school girls (29 for the experimental group, 30 for the control group) in J Province participated in this study from July 7 to 14, 2010. The analysis was carried out by using an SPSS WIN 12.0 Version program. After the AED instruction, the knowledge increased more in the experimental group (1.72) than that in the control group (1.60); self-confidence increased more in the experimental group (1.58) than that in the control group (1.46); and accuracy of technical performance increased more in the control group (5.46) than that in the experimental group (4.20). The experimental group (5.68) was more satisfied with AED instruction than the control group (4.95). Since video self-instruction proved to be more educationally effective than instructor-centered learning in most areas, it is necessary to apply video self-instruction to AED instruction in the future. However, further researches are necessary to see if video self-instruction is effective.

본 연구는 여고생의 자동제세동기(AED)에 대한 강사중심 학습과 영상자가 학습(VSI)간의 교육효과 비교를 통하여 자동제세동기 교육에 효과적인 교육방법의 선택에 도움을 주는데 목적이 있다. 본 연구는 2010년 7월 7일부터 7월 14일까지 J도 소재 고등학교 여학생 총 59명으로 하였다(실험군 29명, 대조군 30명). 분석방법은 SPSS WIN 12.0 Version 프로그램을 사용하여 분석하였다. 자동제세동기(AED) 교육 전 후 지식 차이는 실험군(1.72)이 대조군(1.60)에 비해 높게 증가하였고, 자동제세동기(AED) 교육 전 후 자신감 차이는 실험군(1.58)이 대조군(1.46)에 비해 높게 증가하였고, 자동제세동기(AED) 교육 전 후 술기수행 정확도 차이는 대조군(5.46)이 실험군(4.20)에 비해 높게 증가하였다. 자동제세동기 학습만족도는 실험군(5.68)이 대조군(4.95)보다 높게 나타났다. 연구결과 대부분 영역에서 영상자가학습이 강사중심학습보다 교육효과가 높게 증명되었기에 향후 자동제세동기 교육에 있어서 영상자가학습방법을 적용해 볼 필요가 있다. 그러나 영상자가학습방법이 효과적인가에 대해서는 지속적 연구가 이루어져야 할 것이다.

Keywords

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