DOI QR코드

DOI QR Code

The Strategy of Characterizing Space that uses Anti-House as a Metaphor for Character's Self-Defense Mechanism - Focusing on the TV Series and the Theater version of -

캐릭터의 자아방어기제를 은유하는 '안티돔' 공간의 성격화 전략 - <에반게리온>의 TV 시리즈와 극장판 를 중심으로 -

  • 양세혁 (조선대학교 만화애니메이션학과) ;
  • 류범열 (애니메이션 스튜디오 1984)
  • Received : 2015.11.01
  • Accepted : 2015.11.26
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Animations characterize space as a strategy to effectively show the inner conflicts of characters and to highlight the theme. During the process of inner conflict, characters unconsciously use defense mechanism to protect their egos from the fear that came from deficiency, and because of the self-deceptive quality of self-defense mechanism, the reality is distorted and conflicts get intensified. This study focuses on the concept of anti-house, the space where conflicts get intensified, analyzes animations to find out the aspect of inner conflict, and interprets the characteristic of space that is used for metaphoric structure frame. Also, it aims to reveal how the defense mechanism, which intensifies the inner conflict of characters, is characterized as anti-house. The analysis in this study was mainly done with the TV series, , and the theater version of . It is because the characters have serious deficiency from broken home and have a psychological quality of closed boundary that is symbolized as 'A.T. field'. Especially, the core character, 'Shinji Ikari', shows how a character uses compulsive self-defense mechanism to deal with inner conflict and as a result, goes through ego-collapse and then introspection. This process of the character's experience is the core of the whole plot. Through analysis, the relationship between the character's self-defense mechanism and the space, anti-house(which expands to Anti-city), was inferred. The space is made up of three axes, x-axis of horizontal space, y-axis of vertical space, and in the sense that all the space has no exit, z-axis of deeper contradictory space. This thesis started with the decision that is the most suitable work in analyzing the metaphorical relationship between self-defense mechanism and anti-house. There was limitation, however, as the typical characteristics of Japanese animations, pedantic composition and the possibility of broad interpretation, hindered clear verification. Hopefully, this limitation will be overcome by following studies and this study is expected to show the importance of space in interpreting the text of animations, and to serve as database for other creative works.

애니메이션 작품에서는, 캐릭터의 내적갈등을 효과적으로 전개하고 주제를 강화하기 위한 주요한 전략의 하나로서 공간을 성격화한다. 내적갈등의 과정은, 캐릭터가 결핍에 의해 형성된 두려움으로부터 자아를 보호하기 위하여 무의식적 차원에서 방어기제를 사용하며, 그 자기기만적 속성 때문에 현실이 왜곡되며 갈등이 강화되는 것으로 구체화된다. 본 논문은 애니메이션에 나타나는 공간의 구분에 있어서 갈등이 심화되는 공간인 '안티돔'의 개념에 주목하고, 작품 분석을 통해 내적갈등의 양상과 공간의 특성을 '은유 구조의 틀'로 해석하여, 캐릭터의 내적갈등을 증폭시키는 방어기제의 작용이 '안티돔'으로 성격화되는 그 근원적 관계성을 밝히고자 했다. 분석은 <신세기 에반게리온>의 TV 시리즈와 극장판 를 중심으로 이루어졌다. 이는 극중의 캐릭터들이 모두 심각한 가정사적 결핍과 A.T.필드로 상징되는 배타적 경계의 심리적 속성을 공유하고 있다는 점과, 무엇보다도 핵심 캐릭터인 '이카리 신지'를 통해 내적갈등에 대한 강박적 방어기제의 사용, 그 결과로 나타난 자아의 붕괴와 성찰의 과정을 전체 플롯의 핵심 맥락으로 묘사하고 있기 때문이다. 분석을 통해서, 캐릭터의 방어기제와 '안티돔(안티고로드로 확장된)' 공간과의 유사적 관계를 추론하였으며, (1) X축의 '수평공간'과 (2) Y축의 '수직공간', (3) 모든 공간이 '탈출구가 존재하지 않는' 구조로 이루어졌다는 의미에서 Z축의 '모순의 심도 공간'으로 구축되어 있다는 결론을 도출할 수 있었다. 본 논문은, 방어기제와 안티돔의 은유 관계 분석에 있어서 첫 출발의 의미로, <에반게리온>이 가장 적합한 분석 작품이라는 판단에 의해 시작되었다. 그러나 일본 애니메이션 특유의 현학적 구성과 확장적 해석의 가능성 때문에 오히려 명료한 검증이 어려웠다는 점이 연구의 한계로 작용했다. 후속 연구를 통해 보완되기를 바라며, 본 논문이 애니메이션 텍스트의 해석에 있어서 공간의 중요성을 제고하고, 창작을 위한 데이터베이스로 기능할 수 있기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 낸시 맥윌리암스 저, 정남운.이기련 역, 정신분석적 진단 - 성격구조의 이해, 학지사, 2015.
  2. 대니얼 챈들러, 강인규 역, 미디어 기호학, 소명출판, 2006.
  3. 이길용, 에바 오디세이, 책밭, 2014.
  4. 김지영, 방어기제 유형에 따른 인물화검사의 상관관계 연구 - 이화방어기제(EDMT)와 DAP를 중심으로, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문(2010)
  5. 김경호, 결핍과 치유 : 관계성에 대한 성찰, 인문과학연구, 제28권(2011,3), pp.337-359.
  6. 김수환, 제2부 이론과 분석 : 유리 로트만 기호학에 있어서 '공간'의 문제, 기호학연구 제11권(2002), pp.213-245
  7. 김종엽, 프로이트와 기차, 창작과 비평, 제28권 4호(2000), pp.314-333.
  8. 박기수, 디즈니 애니메이션 스토리텔링 전략 연구, 한국콘텐츠학회지, 제4권 1호(2006), pp.29-41. https://doi.org/10.20924/CCTHBL.2006.4.1.029
  9. 양세혁, <겨울왕국> 캐릭터에 나타난 두려움과 왜곡된 욕망의 정신역동, 만화애니메이션연구, 통권 제37호(2014), pp.159-195.
  10. 양세혁, <쿵푸팬더>, <업>, <겨울왕국> 캐릭터의 정신역동적 성장 구조 : 욕망 왜곡의 변인으로서 방어기제를 중심으로, 예술과 미디어, 제14권 4호(2015), pp.145-169.
  11. 이승억, M.불가코프의 드라마트르기에 나타난 돔-안티돔 연구, 러시아어문학연구논집, 제40권(2012), pp.125-149.
  12. 이영수, 뱀파이어 모티프 영상서사의 공간 분석 : 영화와 소설 렛미인을 중심으로, 문학과영상 제12권 1호(2011), pp.191-209.
  13. 이혜원, 김민정, <겨울왕국>을 통해 본 디즈니 애니메이션의 환상성, 만화애니메이션연구, 통권 제35호(2014), pp.107-128.