Abstract
The starting point of this discussion resides in the 'eyes' of mirror in a sense of seeing the self reflected in a mirror. The meaning of mirror has been evolved over the centuries while strengthening its sense of identity by bringing up some questions for resemblance, reproduction, self-reflection and reality. A mirror has also extended its vision and provided with a range of images that the self can't have. In this regard, looking into a mirror has been a sustained focus of attention by creating another ostensible being of self-image. This shows the two sides of mirror, which reveals an ambiguous gap between substance and illusion. An excessive immersion in a reflected image in a mirror is intensified and expressed today. The eyes of mirror consisting of a complex dual structure show relations between a person who sees and a person who is seen, which draws a hazy line of demarcation between the subject and the object. This opens up the possibility of the world of chiasme, where you could face all the aspects being from the eyes of others. Furthermore, the meaning of the reflection in a mirror has formed a creative discourse as an enigmatic medium that creates a variety of 'eyes' in various forms of aesthetic expression like paintings and literature. I accordingly suggest that the 'eyes of mirror' is the ambiguous 'eyes of human being' reflected in two territories of the world. Therefore, I will present the historical development of the perspective on the mirror to take a concrete approach in which it opens up the reflective structure of resemblance through a series of examples projected onto the literary and artistic productions. This study will serve as ruminations on the fact that your life is being existent in 'chiasme' of mutual entanglement between the self and the world by investigating relations between a person who sees and a person who is seen, in other words, relations between the perceiving subject and the eyes of others reflected in a mirror.
본 논의의 출발점은 '자신을 본다'는 거울의 시선에 있다. 거울은 시각을 연장하고 자신이 가질 수 없는 상들을 제공하면서, 닮음, 재현, 반성, 실재 등에 대한 여러 의문을 제기하며 자의식을 강화하는 등 수세기 동안 그 의미는 재인식되어 왔다. 이처럼 거울을 본다는 것은 자기상의 또 다른 표면적 존재를 낳아, 거울 자체의 양면성이라는 실체와 허상 간의 모호한 간격으로 인해 지속적인 관심의 대상이다. 오늘날 거울의 반사상에 대한 과도한 열중은 더욱 심화되어 표출된다. 복잡한 이중적인 구조로 채워진 거울의 시선은 보는 자와 보이는 자의 관계로, 주체와 대상, 대상과 주체와의 불분명한 경계를 낳으며, 타인의 시선으로부터 존재하는 모든 국면들과 마주하며 교차적인 세계의 가능성을 열어준다. 더욱이 거울의 반사적 의미는 회화와 문학을 비롯한 여러 가지 미적 표현양식에 다양한 시선으로 떠오르는 모호한 수수께끼의 매체로서, 작가들에게 적지 않게 반영되며 창조적인 담론을 낳았다. 이에 본고에서는 거울의 시선이 세계의 상황 속에 서있는 이중의 영역에 반영된 불투명한 인간의 시선임을 제시하며, 보다 구체적인 접근을 위해 거울의 역사적 흐름을 전개하여 문학, 예술 작품에 투영된 일련의 사례들을 통해 닮음의 반사적 구조를 드러낼 것이다. 이 과정은 보는 자와 보이는 자의 관계, 즉 지각하는 주체와 거울에 반영된 타자의 시선임을 모색해봄으로써, 나와 세계가 상호 얽힘의 교차관계 속에서 자신의 삶이 존재하고 있음을 반추해보는 계기가 될 것이다.