A Comparative Study on Shaman's Costume of south coast Byeolsingut in Korea and the Guizhou Nahui in China - Focusing on the Gutnori -

한국 남해안 별신굿과 중국 귀주성 나희의 무속복식 비교연구 - 굿놀이를 중심으로 -

  • Kim, Eun-Jung (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University, Research Institute for Human Ecology) ;
  • Kim, Cho-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University)
  • 김은정 (전남대학교 의류학과, 생활과학연구소) ;
  • 김초영 (전남대학교 대학원 의류학과)
  • Received : 2016.05.01
  • Accepted : 2016.07.19
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Gutnori(ritual A Comparative Study on Shaman's Costume of south coast Byeolsingut in Korea and the Guizhou Nahui in China play) refers to a play in the form of showing actual appearance of god and actual comedic gag with gutguri rhythm. In order to carry out a comparison between the shaman's costume in Korea and China, this study will delve into the types of shaman costumes that are worn in the gutnoris(mask plays) performed in Korean guts and those of China performed in Nahui. As research method, literature reviews and field surveys have been conducted concurrently. In terms of literature reviews, previous research have been studied centrally. For field surveys, Korean gut, Byeolsingut performance was observed for 2 days 1 night between 1st Feb. 2014-2nd Feb. 2014 in the south coast and Chinese Nahui in Guizhou was observed for 2 days 1 night between 25th Nov. 2014-26th Nov. 2014. By comparing Shaman's costume that is worn in Korean shamanism with that of Chinese shamanism as a partial means of understanding the uniqueness of Korean shaman's costume, the following conclusion was derived upon focusing on the common types of gutnori costumes and organizing them. As a universal trait for shaman's costumes in gutnori and nahui in Korea and China, traditional clothing were worn. A unique trait for shaman's costume in gutnori and nahui in Korea and China, deity expressions were shown in both cases using colors.

Keywords

References

  1. 국립문화재연구소. (2007). 중국 호남.귀주의 나당희. 대전: 국립문화재연구소.
  2. 김수옥. (1999). 한국미술에 나타난 음양오행에 의한 색채표현에 관한 연구: 오방색을 중심으로. 조선대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김은정.김초영.장국강. (2015). 중국무속복식의 상징성에 관한 연구. 한국의상디자인학회지, 17(2), 111-124.
  4. 김은희. (2008). 한국과 중국의 종교의례적 놀이 비교연구. 비교민속학, 36(-), 159-192.
  5. 김지언. (2009). 한.중 전통극에서의 색채문화 비교; 오방색을 중심으로. 한복문화, 12(2), 5-16.
  6. 김형근. (2010). 남해안지역 굿놀이의 양상과 비교. 한국무속학, 21(-). 221-222.
  7. 김형근. (2012). 남해안굿 연구. 서울: 민속원.
  8. 남해안 별신굿보존회. 2015년 정기발표공연 팜플렛.
  9. 박진태 외. (1996), 中國 貴州의 德江儺堂戱硏究. 비교민속학, 13(-), 412.
  10. 박진태. (1998). 중국 귀주의 나당희가면 연구 -한국무속가면과의 비교를 겸하여-. 중국희곡, 6(1), 262-264.
  11. 박진태. (2014). 별신굿과 공연예술 -제의적 연극을 중심으로-. 공연문화연구, 29(-), 15-45.
  12. 박진태, 최준하. (1996). 중국 귀주의 덕강나당희연구. 비교민속학, 13(-), 411-441.
  13. 신다애. (2009). 한국인의 전통생활 속에 나타난 백색 선호의식에 대한 연구. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 조정현. (2004). 별신굿의 물적 기반과 지역경제. 비교민속학(27-), 177-178.
  15. 차금주. (2000). 한국 승복의 염색에 대한 연구. 조선대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 최용수 외. (2005). 아시아의 무속과 춤 연구. 서울: 민속원.
  17. 하효길 외. (2002). 한국의 굿. 서울: 민속원.
  18. 高國藩(1999), 中國巫術史, 上海三聰書店.
  19. 國劇服裝的色彩初探. 자료검색일 2016. 4. 29, 자료 출처http://stu.tcvs.ilc.edu.tw/-ling/article/china.htm
  20. 王秋桂(1993),中國儺文化與民間信仰專輯, 施合鄭民俗文化基金會.
  21. 庹修明(1992), 中國儺文化與民間信仰, 臺灣學生畵局.
  22. 庹修明(2000), 貴州儺戱硏究 - 回顧與展望, 儀式, 戱劇與民俗學術硏討會.
  23. 黃强(1996), 神人之間-中國民間祭祀儀禮與信仰硏究, 廣西民族出版社.
  24. 呂友仁 譯註(2004), 周禮.夏官.方相氏, 中州古籍出版社.