DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Divide in the Era of COVID-19: Focused on the Usage of the Mobile Internet

코로나-19 확산 시기별 디지털 격차: 모바일 인터넷 이용량 증가를 중심으로

  • 김현정 (연세대학교 바른ICT연구소) ;
  • 김범수 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 김미예 (국립창원대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2024.01.13
  • Accepted : 2024.03.15
  • Published : 2024.03.31

Abstract

This study aims to identify the main factors that caused the digital divide during the COVID-19 pandemic. Utilizing data from the 2020 and 2021 Digital Divide Surveys by the National Information Agency, a research model was constructed for analysis using SmartPLS 4, applying PLS-SEM and Multigroup Analysis methods. The results of the study are as follows. First, combining 2020 and 2021, mobile internet usage during COVID-19 is positively associated with digital skills, digital usage, and usage outcomes except for networking. Second, the impact of digital usage was significantly higher during the outbreak than during the beginning of COVID-19, which may be due to the increased demand for digital usage as the outbreak continued, and the corresponding increase in internet usage. Third, we discovered that demographics are not the main factor affecting changes in mobile internet use during the COVID-19 pandemic. Instead, digital literacy affects mobile usage, which is the most important one. The results show the importance of creating programs to teach people how to use technology appropriately. We propose that digital literacy should be central to training programs for people who use digital services.

본 연구는 코로나-19시기에 따라 디지털로의 변화가 요구되는 시대 속에서 디지털 격차를 일으키는 주요 요인이 무엇인지 파악한다. 이를 통해, 디지털 격차를 해소할 수 있는 시사점을 도출하고자 한다. 특히 2020년과 2021년 한국지능정보사회진흥원이 실시한 디지털정보격차실태조사 데이터를 바탕으로, 두 해의 데이터 분석에서 일관되게 신뢰성과 타당성 기준을 충족한 항목을 사용하여 연구모델을 구축하였다. 연구 방법은 SmartPLS 4를 분석 도구로 사용하여 PLS-SEM 및 다중집단분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 2020년과 2021년을 통합한 코로나-19 시기의 모바일 인터넷 이용량은 디지털 역량, 활용, 사회참여를 제외한 활용결과에 긍정적인 영향을 받는 것으로 나타났다. 둘째, 디지털 활용의 영향은 코로나-19 시작 시기보다 확산 시기에 큰 폭으로 증가하였는데, 이는 코로나 확산이 지속되면서 디지털 활용에 대한 요구가 증가하였고, 그에 따라 인터넷 이용 증가도 같이 나타난 것으로 보인다. 셋째, 코로나-19 확산 시기에 따른 모바일 인터넷 이용량 변화에 영향을 주는 요인은 인구통계요인이기보다는 앞서 검증한 디지털 활용 변수가 크게 작용하고 있음을 확인하였다. 본 연구 결과를 통해 디지털 리터러시 프로그램 개발의 중요성을 다시 확인하였다. 특히, 모바일 인터넷 이용량 증가에는 디지털 활용이 중요한 역할을 하고 있으므로, 디지털 서비스 이용자들을 위한 교육 프로그램 구성 시 디지털 활용을 중심으로 이루어져야 함을 제안한다.

Keywords

References

  1. 경기연구원(2021, 3. 10). 비대면 시대의 그림자, 디지털 소외. 
  2. 고호용 (2022). COVID-19 외식소비자 배달앱의 품질이 고객만족과 구매 의도에 미치는 영향: 코로나-19 이후 사용횟수 조절효과. 관광레저연구, 34(2), 277-295. 
  3. 김민진, 김미예, 김범수 (2021). 코로나-19 안전안내문자 정보 속성 분석: 필수 정보 요인과 프라이버시 침해 정보 요인을 중심으로. 지식경영연구, 22(2), 227-246. 
  4. 배영임, 신혜리 (2020). 코로나-19, 언택트 사회를 가속화하다. 이슈 & 진단, 1-26. 
  5. 윤정섭, 손은정 (2021). 포스트 코로나 시대의 디지털 양극화. Future Horizon, 7-12. 
  6. 이숙정, 육은희 (2014). 디지털 활용 격차와 결과 격차: 디지털 활용 능력과 정보적 지지를 중심으로. 한국언론학보, 58(5), 206-232. 
  7. 이승민 (2021). 미디어 리터러시가 스마트 디바이드 형성에 미치는 영향. 정보관리학회지, 38, 19-38. 
  8. 정용찬 (2022). 스마트폰, 세대별 TV 대체 속도. KISDI STAT Report, 22(14). 
  9. 정혜선 (2021). 방역체계 강화를 통한 단계적 일상 회복. 월간공공정책, 194, 11-13. 
  10. 중앙방역대책본부 (2022). 2020년~2021년 중앙방역대책본부 코로나-19 대응 분석. 중앙방역대책본부. 
  11. 한국보건사회연구원 (2021). 보건복지 ISSUE & Focus, 제408호 
  12. 한국지능정보사회진흥원 (2021). 디지털정보격차실태조사 보고서. 한국지능정보사회진흥원. 
  13. 현정희, 김정현, 이혜영, 곽진, 김자은, 이은영, 김태경, 김한숙 (2020), 코로나바이러스감염증-19 1번 환자 접촉자 조사 결과. 주간 건강과 질병, 13(7), 352-358.
  14. Aissaoui, N. (2022). The digital divide: A literature review and some directions for future research in light of COVID-19. Global Knowledge, Memory and Communication, 71(8/9), 686-708. 
  15. Bechlioulis, A. P., & Karamanis, D. (2023). Consumers' changing financial behavior during the COVID-19 lockdown: The case of Internet banking use in Greece. Journal of Financial Services Marketing, 28(3), 526-543. 
  16. Blank, G., & Groselj, D. (2014). Dimension of internet use: Amount, variety, and types. Information, Communication & Society, 17, 417-435. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.889189 
  17. Cho, M., & Kim, K. M. (2022). Effect of digital divide on people with disabilities during the COVID-19 pandemic. Disability and Health Journal, 15(1), 101214. 
  18. DiMaggio, P., Hargittai, E., Celeste, C., & Shafer, S. (2004). Digital inequality: From unequal access to differentiated use. Social inequality, 355-400. 
  19. Elena-Bucea, A., Cruz-Jesus, F., Oliveira, T., & Coelho, P. S. (2021). Assessing the role of age, education, gender and income on the digital divide: Evidence for the European Union. Information Systems Frontiers, 23, 1007-1021. 
  20. Falk, R. F., & Miller, N. B. (1992). A primer for soft modeling. University of Akron Press. 
  21. Fuchs, C. (2009). The role of income inequality in a multivariate cross-national analysis of the digital. Social Science Computer Review, 27(1), 41-58. 
  22. Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sarstedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: Updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123. 
  23. Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2-24. 
  24. Hargittai, E. (2002). Beyond logs and surveys: In-depth measures of people's web use skills. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(14), 1239-1244. 
  25. Helsper, E. J., & Van Deursen, A. J. A. M. (2015). Digital skills in Europe: Research and policy. In K.Andreasson (Ed.), Digital divides: The new challenges and opportunities of e-inclusion (pp. 125-144). Boca Raton, FL: CRC Press. 
  26. Helsper, E. J., & van Deursen, A. J. A. M. (2017). Do the rich get digitally richer? Quantity and quality of support for digital engagement. Information, Communication & Society 20(5), 700-714.
  27. Henseler, J., Dijkstra, T. K., Sarstedt, M., Ringle, C. M., Diamantopoulos, A., Straub, D. W., ... & Calantone, R. J. (2014). Common beliefs and reality about PLS: Comments on Ronkko and Evermann (2013). Organizational Research Methods, 17(2), 182-209. 
  28. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2016). Testing measurement invariance of composites using partial least squares. International Marketing Review, 33(3), 405-431. 
  29. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. 
  30. Kalmus, V., Realo, A., & Siibak, A. (2011). Motives for Internet use and their relationships with personality traits and socio-demographic factors. Trames: A Journal of the Humanities and Social Sciences, 15(4), 385. 
  31. Kavanaugh, A., Carroll, J. M., Rosson, M. B., Zin, T. T., & Reese, D. D. (2005). Community networks: Where offline communities meet online. Journal of Computer-Mediated Communication, 10(4), JCMC10417. 
  32. Lythreatis, S., Singh, S. K., & El-Kassar, A-N. (2022). The digital divide: A review and future research agenda. Technological Forecasting and Social Change, 175, Article 121359. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121359 
  33. Loges, W. E., & Jung, J. Y. (2001). Exploring the digital divide: Internet connectedness and age. Communication Research, 28(4), 536-562. 
  34. Long-Scott, A. (1995). Access denied? Outlook, 8(1). 
  35. Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning. 
  36. Muscanell, N. L., & Guadagno, R. E. (2012). Make new friends or keep the old: Gender and personality differences in social networking use. Computers in Human Behavior, 28(1), 107-112. 
  37. Ragnedda, M. (2017). The third digital divide: A Weberian approach to digital inequalities. Routledge. 
  38. Ringle, C. M., Sarstedt, M., Sinkovics, N., & Sinkovics, R. R. (2023). A perspective on using partial least squares structural equation modelling in data articles. Data in Brief, 48, 109074. 
  39. Selwyn, N. (2004). Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. New Media and Society, 6(3), 341-362. 
  40. Sylvester, D. E., & McGlynn, A. J. (2010). The digital divide, political participation, and place. Social Science Computer Review, 28(1), 64-74. 
  41. Van Dijk, J.A. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. Sage Publications, New York, NY. 
  42. Van Dijk, J. A. (2012). The evolution of the digital divide-the digital divide turns to inequality of skills and usage. In Digital Enlightenment Yearbook 2012 (pp. 57-75). IOS Press. 
  43. Van Dijk, J. (2020). The Digital Divide and the Covid-19 Pandemic. 
  44. Van Dijk, J. A., & Van Deursen, A. J. (2014). Defining Internet Skills. Digital Skills: Unlocking the Information Society, 21-42. 
  45. Van Deursen, A. J., & Van Dijk, J. A. (2014). The digital divide shifts to differences in usage. New Media & Society, 16(3), 507-526. 
  46. Van Deursen, A. J. (2020). Digital inequality during a pandemic: Quantitative study of differences in COVID-19? related internet uses and outcomes among the general population. Journal of Medical Internet Research, 22(8), e20073. 
  47. Van Deursen, A. J., & Helsper, E. J. (2018). Collateral benefits of Internet use: Explaining the diverse outcomes of engaging with the Internet. New Media & Society, 20(7), 2333-2351. 
  48. Van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., & Eynon, R. (2016). Development and validation of the Internet skills scale (ISS). Information, Communication & Society, 19(6), 804?823. 
  49. Wei, L., & Hindman, D. B. (2011). Does the digital divide matter more? Comparing the effects of new media and old media use on the education-based knowledge gap. Mass Communication and Society, 14(2), 216-235. 
  50. Wu, Y. H., Damnee, S., Kerherve, H., Ware, C., & Rigaud, A. S. (2015). Bridging the digital divide in older adults: a study from an initiative to inform older adults about new technologies. Clinical Interventions in Aging, 193-201.