DOI QR코드

DOI QR Code

Identifying Key Influences on Mathematics Learning: Insights from Prior Research

수학 학습에 미치는 주요 영향 요인 분석: 선행 연구로부터의 통찰

  • Received : 2024.02.02
  • Published : 2024.02.29

Abstract

Achieving something in learning is a very important task. Due to its significance, extensive research has been conducted over a long period to determine what factors influence learning. In the field of mathematics, such research has been continuously carried out, and as a result, it has been revealed that cognitive, affective, and socio-environmental factors influence mathematics learning. However, most of these studies were based on one or two variables, and thus, they did not comprehensively examine the factors affecting mathematics learning. Therefore, this study aims to synthesize the existing research to comprehensively derive the factors influencing mathematics learning.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the Ministry of Education of the Republic of Korea and the National Research Foundation of Korea(NRF-2023S1A5A2A01081630)

References

  1. 고상숙(2020). 수학불안감소 처치프로그램에서 남녀 성차에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 23(1), 111-127. https://doi.org/10.30807/KSMS.2020.23.1.006
  2. 곽수란(2006). 인문계 학생의 학업성취 결정요인. 교육사회학연구, 16(1), 1-26.
  3. 곽수란, 이기종(2010). 학생의 자기조절학습능력, 교사의 수업활동 그리고 학업성취와의 관계 분석. 교육논총, 29, 35-60.
  4. 구병두(1996). 학업성취 관련변인. 경기: 양서원.
  5. 권오남, 김영록, 고호경, 임해미, 박정숙, 박지현, 박수민, 이경원, 박진희(2022). 미래세대 수학교육표준 개발을 위한 기초 연구. 한국수학교육학회지시리즈 A-수학교육, 61(1), 199-220. https://doi.org/10.7468/MATHEDU.2022.61.1.199
  6. 권혁진, 김민경, 이은영(2006). 학습 부진아 수학 클리닉 운영 사례. 한국학교수학회논문집, 9(1), 19-40.
  7. 김경연, 심현애(2009). 고등학생이 설정한 성취목표 유형이 인지전략 사용과지각된 수업이해도에 미치는 영향: 경로분석. 중등교육연구, 57(3), 237-264. https://doi.org/10.25152/SER.2009.57.3.237
  8. 김병성(2017). 교육 사회학 (학교 사회 문화 분석) 3판. 서울: 학지사.
  9. 김선희(2013). 수학 학습에서 초.중.고 학생들의 정의적 특성에 대한 다각적분석, 학교수학 15(1), 61-75.
  10. 김선희, 김부미, 이종희(2014). 수학교육과 정의적 영역. 서울: 경문사.
  11. 김소민, 이종학(2020). 초등 수학 교과서의 막대그래프와 꺾은선그래프 지도에대한 분석. 한국학교수학회논문집, 23(3), 259-276. https://doi.org/10.30807/KSMS.2020.23.3.002
  12. 김수진, 서현아(2019). 예비유아교사의 수학교과교육학지식과 수학교수효능감 간의 관계 내에서 수학정체성의 매개효과. 열린유아교육연구, 24(5), 221-244.
  13. 김신일(2003). 교육사회학. 서울: 교육과학사
  14. 김아영(2004). 자기효능감과 학습동기. 교육방법연구, 16(2), 1-39.
  15. 김은하, 오영열(2012). 아동 문학을 활용한 수학 수업이 수학적 의사소통에미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 97-124.
  16. 김정환(2011). 지각된 교수능력, 자기효능감, 실제지능, 성취목표, 지향성 및학습전략이 성취도에 미치는 효과의 구조적 관계 분석. 초등교육연구, 24(4), 71-95.
  17. 김필선(2018). 학력 부진학생들의 수학 태도에 따른 대학수학 성취도에 관한연구. 부경대학교 석사학위 논문.
  18. 김형태(1999). 교육의 심리학적 이해. 서울: 동문사.
  19. 김홍겸, 고호경(2018). 수업과 연계한 수학 클리닉 상담 사례연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E-수학교육논문집, 32(2), 113-129.
  20. 김홍겸(2020). 수학학습부진아 지도방법에 따른 학업성취도 향상에 대한 메타연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A-수학교육, 59(1), 31-45.
  21. 남궁지영, 김위정(2014). 수학 성취도 향상에 영향을 미치는 학교급별 특성비교 분석. 교육평가연구, 27, 231-254.
  22. 류관열, 엄우용, 최성열(2010). 중.고등학생의 학업적 자기효능감, 타인기대와 학업성취도 관계에서 자기조절학습전략의 효과. 교육심리연구, 24(3), 661-685.
  23. 박경미, 이환철, 박선화, 강은주, 김선희, 임해미, … 방정숙, 김윤영, 선우진, 강성권(2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. BD15120005. 서울: 한국과학창의재단.
  24. 박선화, 김명화, 주미경(2010). 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2010-9. 서울: 한국교육과정평가원.
  25. 박선화, 상경아(2011). 초중고등학교 학생의 수학에 대한 태도 특성 및 영향 요인. 학교수학, 13(4), 697-716.
  26. 박소영, 김준엽, 성기선(2010). 학교 책무성 기제가 학업성취에 미치는 영향분석. 교육행정학연구, 28, 83-102.
  27. 박순철, 고안상(2005). 수학에 대한 태도와 불안에 관한 연구. 교과교육연구, 26(1), 1-34.
  28. 방정숙, 조수윤, Seah Wee Tiong(2016). 한국 학생들의 수학과 수학 학습에대한 가치 인식: 초등학교 6학년과 중학교 3학년을 중심으로. 수학교육, 55(4), 467-484.
  29. 배은숙, 강혜승, 이하나(2020). 인문계 고등학생의 학업 스트레스와 수면의질 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 한국간호교육학회지, 26(3), 281-289.
  30. 배진동, 조정수. (2003). 중학교 수학 부진 학생들의 부진 요인에 대한 연구. 수학교육 논문집, 15(0), 167-173.
  31. 선혜연, 오정희(2013). 부모의 학업성취압력과 학업스트레스의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 아시아교육연구, 14(1), 197-212. https://doi.org/10.15753/AJE.2013.14.1.008
  32. 손홍찬, 고호경(2007). 수학과 평가에서의 인지적 행동 영역 분류에 대한 고찰. 한국학교수학회 논문집, 10(4), 535-555.
  33. 신명희, 강소연, 김은경, 김정민, 노원경, 서은희, ... , 임호용(2018). 교육심리학. 서울: 학지사.
  34. 신종호, 진성조, 김연재(2010). 지각된 부모의 학업지원, 성취기대, 일상통제가 학업성취 수준에 따라 자기결정성 동기에 미치는 영향. 교육심리연구, 24(1), 121-137.
  35. 연보라, 장희원, 김경근(2013). 부모의 사회경제적 지위, 학업지원, 양육방식, 사교육 참여, 자기주도적 학습능력 간의 구조적 관계. 한국교육학연구, 19(3), 99-122.
  36. 오미희, 오영열(2018). 수학적 의사소통 기반의 수학교실문화 형성 수업이초등학생의 인지적.정의적 영역에 미치는 영향, 한국초등수학교육학회지, 22(1), 25-46.
  37. 오예지, 조일현. (2017). 수학불안 수준이 수행효율성에 미치는 영향: 대학생의 동공 크기를 중심으로. 교육공학연구, 33(3), 653-680.
  38. 유근미(2010). 또래교사 역할 경험이 수학 학습부진학생의 학업성취도 및자아존중감에 미치는 영향. 경인교육대학교 석사학위 논문.
  39. 유경훈. (2018). 중학생의 수학적 환경에 따른 수학불안 및 흥미도와 수학성취의 차이. 청소년시설환경, 16(3), 151-160.
  40. 유경훈, 황선욱(2019). 고등학생의 수학성취와 수학불안 간의 상관연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A-수학교육, 58(3), 337-346.
  41. 유지연, 홍원자, 문소라, 황혜정(2017). 저소득과 일반가정 유아와 아동의 기초학력 비교연구. 아동교육, 26(2), 225-246.
  42. 윤금설, 김애화, 2021 전문성을 갖춘 교사의 수학 집중 교수가 초등 수학 학습부진학생의 곱셈.나눗셈 수행 능력에 미치는 효과. 교원교육 37(2), 93-121.
  43. 윤선영, 임선아(2013). 과목 특수성에 따른 교사의 동기부여와 학생의 자기효능감이 학생의 내재동기에 미치는 영향에 대한 종단 연구. 교육학연구, 51(3), 267-293.
  44. 윤여진, 정인경(2014). 경기 일부 지역 중학생의 학업스트레스와 학업소진의관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 한국지역사회생활과학회지, 25(2), 219-232.
  45. 이상희(2012). 청소년의 수학자기효능감 척도 개발 연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(3), 573-594.
  46. 이순주(2012). 초등학교 수학 학업성적에서의 성별 거주지역별 차이. 한국수학교육학회지 시리즈 C-초등수학교육, 15(3), 177-187.
  47. 이승훈, 조완영. (2010). 초등학교시기의 수학부진을 중학교시기에 극복한 수학부진 극복 사례. 교사교육연구, 49(3), 257-280 https://doi.org/10.15812/TER.49.3.201012.257
  48. 이종희, 김선희, 김수진, 김기연, 김부미, 윤수철, 김윤민(2011). 수학 학습에대한 정의적 성취 검사 도구 개발 및 검증. 한국수학교육학회지 시리즈 A -수학교육, 50(2), 247-261.
  49. 이종희, 김부미(2010). 수학 학습 동기와 귀인의 측정 도구 개발 및 분석. 수학교육학연구, 20(3), 413-444.
  50. 이진명, 이상민, 남숙경(2008). 수학교과에서의 초등학교 고학년 일반아동과학습부진아동을 구별하는 요인연구. 한국심리학회지: 학교, 5(3), 305-323.
  51. 이평주(2014). 수학일기 쓰기가 수학교과 흥미도에 미치는 효과. 경희대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  52. 이현정, 봉초운, 윤미리, 홍세희(2018). 다층구조방정식을 적용한 수학흥미와수학적 자기효능감 및 학습 환경의 관계 분석 - 한국과 싱가포르 청소년의결과 비교. 교육평가연구, 31(1), 353-386.
  53. 이현철, 김근진(2014). 중학교 학업성취도에 대한 학교 내 사회자본의 효과분석. 교육사회학연구, 24, 173-203. https://doi.org/10.32465/KSOCIO.2014.24.1.007
  54. 임선아(2012). 고등학생의 수학성취도에 영향을 미치는 부모의 기대와 참여, 학생의 자아-효능감과 학업적 관여도의 효과. 청소년학연구, 19(2), 179-204.
  55. 임선아, 이지수(2016). 수학성취도의 예측변인으로서의 정의적 요인 검증: OECD 수학성취도 상위 10개국 비교 연구. 교육평가연구, 29(2), 357-382.
  56. 임창재(1994). 학습양식. 경기: 형설출판사.
  57. 임해미(2016). 부모의 수학에 대한 태도와 기대가 수학 학습 동기와 성취도에 미치는 영향. 수학교육학연구, 26(4), 701-714.
  58. 임효진, 이지은(2016). 중학생이 지각한 교사의 수업능력, 자기효능감 및 학업성취의 종단적 변화 -영어, 수학과목을 중심으로. 청소년학연구, 23(6), 71-95.
  59. 장지윤, 박인우, 김은진(2018). 교사의 수업방식과 숙제 피드백이 학생의 수업태도, 수업 분위기, 만족도, 자기주도학습, 학업성취도에 미치는 영향: 국어, 수학, 영어 교과 중심으로. 교사교육연구, 57(2), 246-259. https://doi.org/10.15812/TER.57.2.201806.246
  60. 정제영, 이희숙, 김수지 (2014). 학생의 학업성취에 미치는 영향요인에 대한 위계적 분석 - TIMSS 2011의 교사와 학생 변인을 중심으로 -. 한국교원연구, 31(2), 53-75.
  61. 정희선, 송하나(2020). 중학생들의 수학흥미와 수학가치인식이 수학학업성취도에미치는 영향력에 대한 유형탐색: REBUS-PLS를 적용하여. 학교수학, 22(4), 853-868.
  62. 최혜진, 조은래, 김선영(2013). 유아의 수학능력과 수학적 태도가 수학학습잠재력에 미치는 영향. 교사교육연구, 52(2), 309-324. https://doi.org/10.15812/TER.52.2.201308.309
  63. 한경화, 강순자, 정인철(2005). 수학 교실의 사회적 규범이 수학적 신념에 미치는 영향, 한국학교수학회논문집, 8(3), 343-356.
  64. 허양원, 김선유(2013). 수학교과에 대한 초등교사의 자기효능감이 학생들의수학 학업성취도에 미치는 영향. 학교수학, 15(2), 337-352.
  65. 허혜자(1996). 수학불안 요인에 관한 연구: 고등학생을 중심으로. 서울대학교 박사학위 논문.
  66. 홍우주, 방정숙(2008). 초등학교 6학년 수업에서의 수학적 의사소통과 학생의 수학적 사고 분석. 한국학교수학회논문집, 11(2), 201-219.
  67. 황성환(2018). 수학교사의 신념, 교실 규범 및 교실 담화가 교실 내의 공정성에 미치는 영향 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 C-초등수학교육, 21(2), 163-192.
  68. 황성환, 손태권(2020). 초등교사의 수학수업의 질, 수학 교수효능감, 학생의수학흥미가 수학성취도에 미치는 영향 분석: 다층구조방정식의 적용. 한국수학교육학회지 시리즈 C - 초등수학교육, 23(4), 175-189.
  69. Aldous, J. (2006). Family, Ethnicity, and Immigrant Youths' Educational Achievements. Journal of Family Issues, 27, 1633-1667.
  70. Abiola, J. (2014). Impact of educational aspirations on vocational choices of the female secondary school students in Ondo West local government area of the Ondo State, Nigeria. European Scientific Journal, 1, 224-233.
  71. Ashcraft, M. H. (2002). Math Anxiety: Personal, Educational, and Cognitive Consequences. Current Directions in Psychological Science, 11(5), 181-185.
  72. Ashcraft, M., & Ridley, K. (2005). Math Anxiety and its cognitive consequences: a tutorial review. In J . D. Campbell(Ed.), the Handbook of Mathematical Cognition(pp. 315-327). NY: Psychology Press.
  73. Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice Hall.
  74. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  75. Ball, D. & Schroeder, T. (1992). Implementing the Professional Standards for Teaching Mathematics: Improving Teaching, Not Standardizing it. The Mathematics Teacher, 85(1), 67-72.
  76. Bergman, L. R., Magnusson, D., & El Khouri, B. M. (2003). Studying individual development in an interindividual context: A person-oriented approach. New Jersey: Erlbaum.
  77. Bishop, J. P. (2012). "She's Always Been the Smart One. I've Always Been the Dumb One": Identities in the Mathematics Classroom, Journal for Research in Mathematics Education, 43(1), 34-74.
  78. Boaler, J., & Greeno, J. G. (2000). Identity, agency, and knowing. Multiple perspectives on mathematics teaching and learning, 1, 171.
  79. Bouffard-Bouchard, T., Parent, S., & Larivee, S. (1991). Influence of self-efficacy on self-regulation and performance among junior and senior high-school age students. International Journal of Behavioral Development, 14(2), 153-164
  80. Brophy, J. E. (2000). Teaching. Educational practices. Series 1. Geneva: International Bureau of Education.
  81. Burger, A., & Naude, L. (2020). In their own words-students' perceptions and experiences of academic success in higher education, Educational Studies, 46(5), 624-639.
  82. Caviola, S., Primi, C., Chiesi, F., & Mammarella, I. (2017). Psychometric properties of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS) in Italian primary school children. Learning and Individual Differences, 55, 174-182.
  83. Chi, M. T. H., Glaser, R., & Farr, M. J. (Eds.). (1988). The nature of expertise. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  84. Chow, A., Eccles, J. S., & Salmela-Aro, K. (2012). Task value profiles across subjects and aspirations to physical and IT-related sciences in the United States and Finland. Developmental Psychology, 48, 1612-1628.
  85. Chow, A., Salmela-Aro, K. (2011). Task-values across subject domains: A gender comparison using a person-centered approach. International Journal of Behavioral Development, 35, 202-209.
  86. Cleary, T. J., & Chen, P. P. (2009). Self-regulation, motivation, and math achievement in middle school: Variations across grade level and math context. Journal of School Psychology, 47, 291-314.
  87. Cobb, P. & Bauersfeld H. (Eds.) (1995). The emergence of mathematical meaning: Interaction in classroom cultures. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  88. Cobb, P., & Bowers, J. (1999). Cognitive and Situated Learning Perspectives in Theory and Practice. Educational Researcher, 28(2), 4-15.
  89. Cobb, P., Gresalfi, M., & Hodge, L. L. (2009). An Interpretive Scheme for Analyzing the Identities That Students Develop in Mathematics Classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 40(1), 40-68.
  90. Cobb, P., & Yackel, E. (1996). Constructivist, emergent, and sociocultural perspectives in the context of developmental research. Educational Psychologist, 31(3/4), 175-190.
  91. Collins, J. (1982). Discourse Style, Classroom Interaction and Differential Treatment. Journal of Reading Behavior, 14(4), 429-437.
  92. Crosone, R. (2004). Social Capital and the interplay of families and schools. Journal of marriage and family, 66, 267-280.
  93. Dansereau, D. F. (1985). Learning strategy research. In J. W. Segal et al. (Eds.), Thinking and learning skills(Vol. 1). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  94. DeBellis, V. A. & Goldin, G. A. (2006). Affect and Meta-Affect in Mathematical Problem Solving: a Representational Perspective. Educational Studies in Mathematics, 63, 131-147.
  95. Desharnais, R., Bouillon, J., & Godin, G. (1986). Self-efficacy and outcome expectations as determinants of exercise adherence. Psychological Reports. 59, 1155-1159.
  96. Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. NY: Random House.
  97. Eggen, P. D. & Kauchak, D. P. (2014). 교사를 위한 수업전략 (임청환, 강영하, 권성기 역) 서울: 시그마프레스 (원전은 2005년 발행)
  98. Epstein, J. L. (1987). Parent Involvement: What Research Says to Administrators. Education and Urban Society, 19(2), 119-136.
  99. Ferguson, K. M. (2006). Social capital predictors of children's school status in Mexico. International Journal of Social Welfare, 15, 321-331.
  100. Finger, M., Verlaan, P. (1995). Learning our way out: A conceptual framework for social-environmental learning, World Development, 23(3), 503-513.
  101. Fishbein, M., & Ajzan, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. MA: Adddison-Wesley.
  102. Gilbert, M. C., Musu-Gillette, L. E., Woolley, M. E., Karabenick, S. A. Strutchens, M. E., & Martin, W. G. (2014). Student perceptions of the classroom environment: Relations to motivation and achievement in mathematics. Learning Environments Research, 17(2), 287-304.
  103. Gniewosz, B., Eccles, J. S., & Noack, P. (2011). Secondary school transition and the use of different sources of information for the construction of the academic self-concept. Social Development, 21, 537-557.
  104. Gollner, R., Wagner, W., Eccles, J. S., & Trautwein, U. (2018). Students' Idiosyncratic perceptions of teaching quality in mathematics: A result of rater tendency alone or expression of dyadic effects between students and teachers? Journal of Educational Psychology 110(5), 709-725.
  105. Grammer, J. K., Coffman, J. L., Sidney, P., & Ornstein, P. A. (2016). Linking teacher instruction and student achievement in mathematics: The role of teacher language. Journal of Cognition and Development, 17(3), 468-485.
  106. Herbart, J. F. (1988). 일반교육학(이근엽 옮김). 서울: 연세대학교 출판부. (원전은 1806년에 출판)
  107. Howard, L. & Whitacker, M. (2011). Unsuccessful and Successful Mathematics Learning: Developmental Students' Perceptions. 35(2), 2-16.
  108. Jang, H., Reeve, J., Ryan, R. M., & Kim, A. (2009). Can self-determination theory explain what underlies the productive, satisfying learning experiences of collectivistically oriented Korean students? Journal of Educational Psychology, 101(3), 644-661.
  109. Kotaman, H., & Aslan, M. (2020). Student preferences for motivation type after successful completion of a mathematics task. Educational Psychology, 40(6), 695-712.
  110. Krathwohl, D. R., Bloom, B. S., & Masia, B. B. (1964). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Hand book I I: Affective domain. NY: David Mckay Company, Inc.
  111. Lazarides, R., & Buchholz, J. (2019). Student-perceived teaching quality: How is it related to different achievement emotions in mathematics classrooms? Learning and Instruction, 61, 45-59.
  112. Lazdrides, R., & Watt, H. M. G. (2017). Student-Perceived Mothers' and Fathers' Beliefs, Mathematics and English Motivations, and Career Choices. Journal of Research on Adolescence, 27(4), 826-841.
  113. Leatham, K. R., Peterson, B. E., Merrill, L., Van Zoest, L. R., & Stockero, S. L. (2016). Imprecision in classroom mathematics discourse. In M. B. Wood, E. E. Turner, M. Civil, & J. A. Eli (Eds.), Proceedings of the 38th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1236-1243). Tucson, AZ: University of Arizona.
  114. Leon J., Medina-Garrido, E., & Nunez, J. L. (2017). Teaching Quality in Math Class: The Development of a Scale and the Analysis of Its Relationship with Engagement and Achievement. Frontiers in . Psycholology. 8, Article 895.
  115. Lewin, K. (1936). Principles of topological psychology. NY: McGraw Hill.
  116. Liu, T., Chen, X., Liu, M., Zhang, Y., Xin, T., & Wang, Y. (2020). The effects of children's self-educational aspiration and self-efficacy on mathematics achievement: A moderated chained mediation model. Annals of Psychology, 36(2), 262-270.
  117. Ma, X. & Xu, J. (2004). The causal ordering of mathematics anxiety and mathematics achievement: a longitudinal panel analysis, Journal of Adolescence, 27(2), 165-179.
  118. Meece, J. L., Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1990). Predictors of math anxiety and its influence on young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics. Journal of Educational Psychology, 82(1), 60-70.
  119. Molfese, V. J., Modglin, A., & Molfese, D. L. (2003). The role of environment in the development of reading skills: A longitudinal study of preschool and school-age measures. Journal of Learning Disabilities, 36(1), 59-67.
  120. Murray, H. A. (1938). Exploration in personality. NY: Oxford University Press.
  121. Nasir, N. S., & Hand, V. M. (2006). Exploring Sociocultural Perspectives on Race, Culture, and Learning. Review of Educational Research, 76, 449-475.
  122. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  123. Liu, T., Chen, X., Liu, M., Zhang, Y., Xin, T., & Wang, Y. (2020). The effects of children's self-educational aspiration and self-efficacy on mathematics achievement: A moderated chained mediation model. Annals of Psychology, 36(2), 262-270.
  124. Owen, E., & Sweller, J. (1985). What Do Students Learn While Solving Mathematics Problems? Journal of Educational Psychology, 77(3), 272-284.
  125. Patrick, H., Ryan, A. M., Pintrich, P. R. (1999). The differential impact of extrinsic and mastery goal orientations on males' and females' self-regulated learning. Learning and Individual Differences 11(2), 153-171.
  126. Polya, G. (1957) How to Solve I t. A New Aspect of Mathematical Method. 2nd Edition, Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  127. Polya, G. (1962). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving. New York: John Wiley.
  128. Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher, 38(2), 109-119.
  129. Reusser, K. (2000). Success and failure in school mathematics: effects of instruction and school environment. European Child & Adolescent Psychiatry 9(2), 17-26.
  130. Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  131. Richardson, F. C., & Woolfolk, R. L. (1980). Mathematics Anxiety. In I. G. Sarason (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research, and Application (pp. 271-288). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  132. Rindermann, H., & Neubauer, A. (2001). The influence of personality on three aspects of cognitive performance: Processing speed, intelligence and school performance. Personality and Individual Differences, 30, 829-842.
  133. Sandman, R. (1974). The mathematics attitude inventory: Instruments and user's manual. Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 148-149.
  134. Schoon, I., Parsons, S., & Sacker, A. (2004). Socioeconomic Adversity, Educational Resilience, and Subsequent Levels of Adult Adaptation. Journal of Adolescent Research, 19, 383-404.
  135. Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
  136. Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychology, 19, 48-58.
  137. Schunk, D. H., & Pajares, F. (2009). Self-efficacy theory. In K. R. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 35-53). New York: Routledge.
  138. Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2013). 학습 동기: 이론, 연구 그리고 교육. (서울대학교 학습창의센터 옮김). 서울: 학지사. (원전은 2008년에 출판)
  139. Schoenfeld, A. H. (1989). Explorations of students' mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 338-355.
  140. Seah, W. T. (2005). The negotiation of perceived value differences by immigrant teachers of mathematics in Australia. Unpublished PhD. dissertation, Monash University, Victoria, Australia.
  141. Seah, W.T. (2016). Values in the Mathematics Classroom: Supporting Cognitive and Affective Pedagogical Ideas, Pedagogical Research, 1(2), 45-63.
  142. Sedikides, C., Skowronski, J. J., & Gaertner, L. (2004). Self-enhancement and selfprotection motivation: From the laboratory to an evolutionary context. Journal of Cultural and Evolutionary Psychology, 2, 61-79.
  143. Seeger, F., Voigt, J. & Waschescio, U. (1998) The Culture of the Mathematics Classroom. Cambrigde, NY: Cambridge University Press.
  144. Sfard, A. (2008). Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses, and mathematizing. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press.
  145. Sfard, A., & Prusak, A. (2005). Telling identities: In Search of an Analytic Tool for Investigating Learning as a Culturally Shaped Activity. Educational Researcher, 34(4), 14-22.
  146. Sfard, A. & Kieran, C. (2001). Cognition as Communication: Rethinking Learning-by-Talking Through Multi-Faceted Analysis of Students' Mathematical Interactions. Mind, Culture, and Activity, 8(1), 42-76.
  147. Stipek, D., & Chiatovich, T. (2017). The effect of instructional quality on low-and high-performing students. Psychology in the Schools, 54(8), 773-791.
  148. Tobias, S., & Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50(1), 63-70.
  149. Trinchera, L. (2007). Unobserved heterogeneity in structural e uation models: A new approach in latent class detection in PLS path modelling. Unpublisghed Ph.D. Dissertation, University of Naples, Naples, Italy.
  150. Turner, J. C., Meyer, D. K., Cox, K. E., Logan, C., DiClinto, M., & Thomas, C. T. (1998). Creating Contexts for Involvement in Mathematics. Journal of Educational Psychology, 90(4), 730-745.
  151. Voigt, J. (1994). Negotiation of Mathematical Meaning and Learning Mathematics. In P. Cobb, & E. Yackel (Eds.), Learning Mathematics: Constructivist and Interactionist Theories of Mathematics Development (pp. 171-194). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  152. Weinstein, R. S. (1998). Promoting positive expectations in schooling. In N. M. Lambert & B. L. McCombs (Eds.), How students learn: Reforming schools through learner-centered education (pp. 81-111). American Psychological Association.
  153. Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  154. Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1992). The development of achievement task values: a theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265-310.
  155. Whiteford, C. (2020). Mathematics, numeracy and literacy: A combination for success. Practical Literacy: The Early & Primary Years, 25(2), 36-38.
  156. Voigt, J. (1994). Negotiation of Mathematical Meaning and Learning Mathematics. In P. Cobb, & E. Yackel (Eds.), Learning Mathematics: Constructivist and Interactionist Theories of Mathematics Development (pp. 171-194). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  157. Wood, M. B. (2013). Mathematical Micro-Identities: Moment-to-Moment Positioning and Learning in a Fourth-Grade Classroom. Journal for Research in Mathematics Education, 44(5), 775-808.
  158. Zimmerman, B. J. (1995). S.R involves more than metacognition: A social cognitive perspective. Journal of Educational Psychologist, 30, 17-21